Opcje bloga

Matowanie w lakiernictwie samochodowym – co, kiedy i jak matować?

 

Matowanie w Lakiernictwie Samochodowym – Co, Kiedy i Jak Matować?

Matowanie to jeden z kluczowych etapów w procesie lakierowania samochodowego. Jest to niezbędny krok, który przygotowuje powierzchnię do nałożenia kolejnych warstw lakieru, podkładu czy innych powłok. W tym artykule wyjaśnimy, co dokładnie należy matować, kiedy to robić oraz jakie produkty stosować, by uzyskać idealnie gładką i trwałą powłokę. Dowiesz się również, czym matowanie różni się od szlifowania, a także, czy zawsze trzeba matować podkład i szpachlówkę przed aplikacją kolejnych warstw.

Czym jest matowanie i dlaczego jest ważne?

Matowanie to proces mechanicznego lub chemicznego przygotowania powierzchni lakierniczej, który ma na celu usunięcie połysku, co poprawia przyczepność kolejnych warstw lakieru. Proces ten polega na wytworzeniu drobnych rys na powierzchni, co zwiększa powierzchnię adhezyjną dla następnych powłok.

Jest to kluczowy etap, ponieważ bez odpowiedniego matowania nowy lakier lub podkład nie będzie prawidłowo przylegał, co może prowadzić do odprysków, łuszczenia się lakieru oraz innych defektów powierzchni. Dobrze zmatowiona powierzchnia zapewnia trwałość i estetykę ostatecznego wykończenia.

Matowanie a szlifowanie – Czym się różnią?

Matowanie i szlifowanie to dwie różne techniki obróbki powierzchni, które często są mylone. Obie mają swoje zastosowania, ale różnią się intensywnością i celem:

  • Matowanie to delikatny proces, który ma na celu jedynie zmatowienie powierzchni, aby nowa warstwa lepiej przylegała. Tworzy mikro-rzeźbę na powierzchni, ale nie usuwa głębszych defektów. Zazwyczaj stosuje się do tego papier ścierny o drobnej granulacji, np. P320-P800.
  • Szlifowanie jest bardziej inwazyjne i polega na usunięciu większej ilości materiału w celu wygładzenia lub wyrównania powierzchni. Używa się go np. przy naprawach uszkodzeń, np. do obróbki szpachli lub usuwania starego lakieru. Używa się papierów o grubszej granulacji, np. P80-P240.

Co matujemy w procesie lakierowania samochodowego?

Matowanie obejmuje różne elementy procesu lakierowania. Oto, co dokładnie należy matować:

1. Matowanie starego lakieru

W przypadku napraw lakierniczych lub renowacji, zmatowienie starego lakieru jest niezbędne, aby zapewnić dobrą przyczepność nowej warstwy. Lakier musi zostać pozbawiony połysku, aby nowa warstwa miała odpowiednią adhezję. Do tego celu używa się drobnoziarnistych materiałów ściernych, które znajdziesz w kategorii papiery ścierne.

2. Matowanie podkładu

Podkład niemal zawsze wymaga matowania po wyschnięciu. Matowanie podkładu usuwa drobne nierówności, które mogą powstać podczas jego aplikacji, i przygotowuje powierzchnię do nałożenia lakieru bazowego. Zazwyczaj stosuje się papier ścierny o granulacji P400–P600, aby uzyskać gładką powierzchnię. Sprawdź dostępne produkty w kategorii podkłady.

Kolejną warstwą po matowaniu podkładu jest zazwyczaj:

  • Lakier bazowy – To kolorowa warstwa, która nadaje finalny wygląd samochodu.
  • Kolejna warstwa podkładu – Jeśli wymagana jest dodatkowa warstwa podkładu, należy ponownie zmatowić poprzednią warstwę przed aplikacją nowej.

3. Matowanie szpachlówki

Szpachlówka zawsze wymaga matowania po wyschnięciu, aby uzyskać gładką i równą powierzchnię. Proces ten usuwa nadmiar szpachli i przygotowuje powierzchnię do nałożenia podkładu lub lakieru. Produkty do szpachlowania znajdziesz w kategorii szpachlówki samochodowe.

Kolejną warstwą po matowaniu szpachlówki może być:

  • Podkład – Stosuje się go po zmatowieniu szpachli, aby wyrównać powierzchnię i przygotować ją pod lakier bazowy.
  • Kolejna warstwa szpachlówki – Jeśli szpachlowanie wymaga kilku etapów, każdą kolejną warstwę należy zmatowić, aby zapewnić idealne przyleganie.

4. Matowanie lakieru bezbarwnego (w wyjątkowych przypadkach)

Lakier bezbarwny zwykle nie wymaga matowania, jeśli jest nakładany na świeżo nałożony lakier bazowy. Jednak w przypadku napraw lub korekt lakieru, gdy lakier bezbarwny był nałożony wcześniej, może być konieczne delikatne zmatowienie. Stosuje się to, aby usunąć defekty, takie jak „skórka pomarańczy”, i przygotować powierzchnię do polerowania lub nałożenia nowej warstwy bezbarwnej. Wykorzystuje się do tego drobnoziarnisty papier ścierny, np. P1000-P2000.

Kiedy matowanie nie jest konieczne?

Jednym z częstszych błędów jest matowanie lakieru bazowego przed nałożeniem lakieru bezbarwnego. Lakier bazowy nie wymaga matowania przed aplikacją lakieru bezbarwnego, o ile bezbarwny lakier nakłada się w odpowiednim czasie po nałożeniu bazy (przed całkowitym wyschnięciem). Jeśli lakier bazowy wyschnie, a lakier bezbarwny nie zostanie nałożony, konieczne będzie ponowne nałożenie lakieru bazowego, a nie jego matowanie.

Kiedy matowanie jest konieczne?

Matowanie jest niezbędne w kilku kluczowych momentach procesu lakierowania:

1. Przed nałożeniem nowej warstwy lakieru na stary lakier

Stary lakier zawsze należy zmatowić przed nałożeniem nowej warstwy, aby zapewnić odpowiednią przyczepność.

2. Po nałożeniu podkładu

Matowanie podkładu po jego wyschnięciu jest konieczne, aby usunąć wszelkie nierówności i przygotować powierzchnię do nałożenia lakieru bazowego lub kolejnej warstwy podkładu.

3. Po zastosowaniu szpachlówki

Szpachlówkę po wyschnięciu należy zmatowić, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię. Dopiero po matowaniu można nakładać kolejne warstwy podkładu lub lakieru.

4. Między warstwami lakieru bezbarwnego (w naprawach)

Matowanie lakieru bezbarwnego jest czasem wymagane podczas napraw punktowych, gdy nowa warstwa lakieru bezbarwnego musi związać się ze starą.

Czy są produkty, których nie należy matować?

Tak, są produkty, których nie należy poddawać matowaniu:

1. Lakier bazowy przed bezbarwnym

Lakier bazowy nie wymaga matowania przed nałożeniem lakieru bezbarwnego, o ile bezbarwny lakier jest nakładany w odpowiednim czasie.

2. Nieutwardzony podkład lub lakier

Nie należy matować materiałów, które nie są w pełni utwardzone, ponieważ może to spowodować uszkodzenia.

3. Specjalistyczne powłoki ochronne

Niektóre specjalne powłoki, takie jak powłoki ceramiczne, mogą nie wymagać matowania. Przed matowaniem warto zapoznać się z zaleceniami producenta.

Podsumowanie

Matowanie to kluczowy etap w procesie lakierowania samochodowego, który zapewnia odpowiednią przyczepność kolejnych warstw lakieru. Ważne jest, aby stosować odpowiednie narzędzia i materiały do tego procesu. Do matowania szczególnie polecamy włókniny do matowania marki MIRKA, które są dostępne w sklepie lakierniczym online ColorShop. Włókniny te zapewniają doskonałe rezultaty, niezależnie od tego, czy przygotowujesz powierzchnię pod podkład, lakier bazowy, czy lakier bezbarwny.

 
W kategorii: Porady
Loading...
close done Dodano do porównania